Analisis Motivasi Terhadap Hasil Belajar Mata Kuliah Bola Basket
Abstract
This research is a type of quantitative research. This research aims to determine the effect of motivation on the learning outcomes of basketball courses for students of the Physical Education, Health and Recreation Study Program at FIK UNM. The sample in this study amounted to 37 people who were determined using purposive sampling technique. Data collection techniques for learning outcomes are taken from the final results of students' basketball courses. Meanwhile, data collection on motivation variables was carried out using a questionnaire using a Likert sample. The data analysis technique is carried out using a simple regression test which first goes through a prerequisite test consisting of a normality test and a linearity test. The results of data analysis obtained a Sig value. equal to 0.000 or <0.05, which shows that the motivation variable influences the learning outcomes of the basketball course, with an influence proportion of 61%. The conclusion of this research is that motivation has a significant influence on students' learning outcomes in basketball courses
Downloads
References
Arifin, S. (2017). Peran Guru Pendidikan Jasmani Dalam Pembentukan Pendidikan Karakter Peserta Didik. Multilateral: Jurnal Pendidikan Jasmani Dan Olahraga, 16(1).
Aryo Pringgo Noto, A., Uyun, Z., & others. (2024). Pengaruh Dukungan Sosial Dan Efikasi Diri Terhadap Motivasi Belajar Mahasiswa. Universitas Muhammadiyah Surakarta.
Budiyani, A., Marlina, R., & Lestari, K. E. (2021). Analisis Motivasi Belajar Siswa Terhadap Hasil Belajar Matematika. Maju, 8(2), 502080.
Emda, A. (2018). Kedudukan motivasi belajar siswa dalam pembelajaran. Lantanida Journal, 5(2), 172–182.
Fadil, K., Amran, A., & Alfaien, N. I. (2023). Peningkatan Kualitas Pendidikan Dasar Melalui Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar Dalam Mewujudkan Suistanable Developments Goal’s. Attadib: Journal of Elementary Education, 7(2).
Fikry, I. A. Q. A., & Indika, P. M. (2020). Upaya Meningkatkan Motivasi Siswa Sekolah Menengah Pertama Dalam Mengikuti Kegiatan Ekstrakurikuler Olahraga. Jurnal Stamina, 3(6), 527-543.
Halim, A., & Manurung, A. S. (2023). Teknologi Virtual Reality: Apakah Berpengaruh Terhadap Peningkatan Kemampuan Teknik Dasar Permainan Bola Basket Pada Anak Sekolah Dasar. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran (JRPP), 6(4), 2373–2381.
Hertina, D., Nurhidaya, M., Gaspersz, V., Nainggolan, E. T. A., Rosmiati, R., Sanulita, H., Suhirman, L., Pangestu, L., Prisusanti, R. D., Ahmad, A., & others. (2024). Metode Pembelajaran Inovatif Era Digital: Teori dan Penerapan. PT. Green Pustaka Indonesia.
Lisman, D., & Welis, W. (2019). Tinjauan tingkat kepercayaan diri dan kemampuan jump shoot atlet bola basket sekolah menengah atas negeri 1 2x11 enam lingkung kabupaten padang pariaman. STAMINA, 2(5), 37-47.
Makki, M. I., & Aflahah, A. (2019). Konsep Dasar Belajar dan Pembelajaran. Duta Media Publishing.
Miftahussaadah, M., & Subiyantoro, S. (2021). Paradigma pembelajaran dan motivasi belajar siswa. ISLAMIKA, 3(1), 97–107.
Mukhtarsyaf, F. (2019). Evaluasi Pembinaan Prestasi Olahraga Bola Basket Pada Perbasi Di Kabupaten Batanghari. STAMINA, 2(3), 9-15.
Mumtazza, H. S., Pramanta, I. A. D., Kurniawan, D., Raubun, G. R. Y., & Hambali, B. (2024). Pentingnya Pendidikan Jasmani dalam Meningkatkan Partisipasi Siswa dalam Olahraga dan Kegiatan Fisik. Integrated Sport Journal (ISJ), 2(2), 9–17.
Nuraini, A. S., Annisa, H., Rahmayanti, I., Ayuni, L. Q., Makiyyah, N. Z. N., Aprilianti, S. N., & Mulyana, A. (2024). Integrasi Nilai-Nilai Karakter Dalam Pembelajaran Pendidikan Jasmani, Olahraga, Dan Kesehatan (PJOK) Di Jenjang Sekolah Dasar. Mutiara: Jurnal Penelitian Dan Karya Ilmiah, 2(3), 80–94.
Rahayu, T., & Thomas, P. (2017). Pengaruh kompetensi profesional guru dan minat belajar terhadap hasil belajar siswa melalui motivasi belajar sebagai variabel interrvening pada mata pelajaran ekonomi. Economic Education Analysis Journal, 6(3), 711–726.
Ramadhan, C. R. (2023). Hubungan Motivasi Belajar Dengan Kepercayaan Diri Siswa SMP Plus Ar-Rahmat Bojonegoro. Universitas Maulana Malik Ibrahim Malang.
RANDI, M. (2015). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Dribble Bola Basket Melalui Pendekatan Bermain Pada Siswa Kelas Xi Ips 2 Sma Negeri 1 Sungai Raya Kabupaten Kubu Raya. Ikip Pgri Pontianak.
Sarnoto, A. Z., & Romli, S. (2019). Pengaruh Kecerdasan Emosional (Eq) Dan Lingkungan Belajar Terhadap Motivasi Belajar Siswa Sma Negeri 3 Tangerang Selatan. Andragogi: Jurnal Pendidikan Islam Dan Manajemen Pendidikan Islam, 1(1), 55–75.
Septianti, D., & Frastuti, M. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Berbasis Internet, Motivasi Intrinsik dan Motivasi Ekstrinsik Terhadap Minat Berwirausaha Online Mahasiswa Universitas Tridinanti Palembang. Jurnal Ilmiah Ekonomi Global Masa Kini, 10(2), 130–138.
Suharni, S. (2021). Upaya guru dalam meningkatkan motivasi belajar siswa. G-Couns: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 6(1), 172–184.
Sunandar, S. (2021). Konsep Quantum Teaching Dalam Meningkatkan Motivasi Dan Minat Belajar Siswa Dalam Perspektif Bobbi Deporter. Iain Ponorogo.
Syafruddin, A. (2023). Peran Teknologi Pendidikan Terhadap Perubahan Pembelajaran Pendidikan Jasmani. Jurnal Teknologi Pendidikan, 3(2), 36–44.
Syafruddin, M. A., & Asri, A. (2022). Pendidikan Jasmani Dan Olahraga Dalam Membangun SDM Di Era Revolusi Industri 4.0. Gelora: Jurnal Pendidikan Olahraga Dan Kesehatan IKIP Mataram, 9(2), 61–67.
Syafruddin, M. A., Jahrir, A. S., Yusuf, A., & others. (2022). Peran Pendidikan Jasmani Dan Olahraga Dalam Pembentukan Karakter Bangsa. Jurnal Ilmiah STOK Bina Guna Medan, 10(2), 73–83.
Syafruddin, M. A., Sutriawan, A., & Hamid, M. W. (2022). Pengaruh Minat dan Motivasi Dalam Pembelajaran Pendidikan Jasmani. Gerak: Journal of Physical Education, Sports, and Health, 1(2), 77–81.
Wahyuningsih, E. S. (2020). Model pembelajaran mastery learning upaya peningkatan keaktifan dan hasil belajar siswa. Deepublish.
Winarno, W. (2016). Pengembangan Instrumen Penelitian Pendidikan Jasmani \& Olahraga. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Jasmani Pascasarjana Um, 9–29.
Zahra, W. A., & Marsofiyati, M. (2024). Hubungan Motivasi Ekstrinsik dalam Mendorong Prestasi Belajar Peserta Didik. Socius: Jurnal Penelitian Ilmu-Ilmu Sosial, 1(11).
Zulmi, N. A., & Natuna, D. A. (2023). Digitalisasi pengembangan kompetensi kepribadian guru. Jurnal Integrasi Dan Harmoni Inovatif Ilmu-Ilmu Sosial, 3(1), 23–28.
Martini, 2007. Prosedur dan Prinsip-Prinsip Statistika. Surabaya: Unesa University Press.
Singh, A. D. 2012. Study of physiological variables of basketball players at different levels of competitions. International journal of behavioral social and movement sciences, 1(3)177-185
Copyright (c) 2024 Agus agus Sutriawan
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.