Peningkatan Hasil Belajar Lompat Jauh Dengan Menggunakan Media Box Pada Siswa

  • Jumaking Jumaking Universitas Sembilanbelas November Kolaka
  • Wahyudin Wahyudin Universitas Negeri Makassar
Keywords: Lompat Jauh, Pembelajaran, Media Box

Abstract

Abstract This study aims to improve the quality of long jump learning for students at SMKN 1 Makassar. This type of research is classroom action research (PTK) which consists of 4 steps, namely: planning, action, observation and reflection. Classroom action was carried out in several cycles, each cycle consisting of two meetings of 2 x 45 minutes each. Using the media box as a form of long jump game is used to improve long jump learning. Initial long jump data showed that 43% completed from the total frequency 13 and 57% incomplete from the total frequency 17. The results of the performance of the long jump cycle 1 which scored 87.50 were 1 person and 8 people who got 81.3 and 16 who getting a score of 75.00 and 1 person getting a score of 62.5 and 4 people getting a score of 56.3 and the long jump percentage shows 25 students (83.33%) in the complete category and (16.67%) in the incomplete category. The results of the performance of the long jump in cycle 2 which got a score of 87.50 were 9 people and 6 people who got a score of 81.25 and 15 people who got a score of 75. And the percentage of the long jump showed 30 students (100%) in the complete category and (0 %) the long unfinished category and the long jump also increased. The results for the performance of the long jump cycle 1 showed 25 students (83%) in the complete category and 5 students (17%) in the incomplete category. Meanwhile, the results for the long jump performance in cycle 2 showed 30 students (100%) in the complete category and (0% ) incomplete category.

Keywords: Long Jump Learning Outcomes, Media Box

Abstrak

Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan kualitas pembelajaran lompat jauh pada siswa SMKN 1 Makassar. Jenis penelitian ini merupakan penelitian tindakan kelas (PTK) yang terdiri dari 4 langkah langkah, yakni : perencanaan, tindakan, observasi dan refleksi. Pelaksanaan tindakan kelas dilakukan dalam beberapa siklus, setiap siklus terdiri dari dua kali pertemuan masing-masing 2 x 45 menit. Dengan menggunakan media box sebagai bentuk permainan lompat jauh gunanya untuk meningkatkan pembelajaran lompat jauh. Data awal lompat jauh menunjukkan 43% tuntas dari jumlah frekuensi 13 dan 57% tidak tuntas dari jumlah frekuensi 17.  Hasil dari unjuk kerja lompat jauh siklus 1 yang mendapatkan nilai 87,50 sebanyak 1 orang dan 8 orang yang mendapatkan 81,3 dan 16 yang mendapatkan nilai 75,00 dan 1 orang yang mendapatkan nilai 62,5 dan 4 orang yang mendapatkan nilai 56,3 dan persentase lompat jauh menunjukkan 25 siswa (83,33%) kategori tuntas dan (16,67%) kategori tidak tuntas. Hasil dari unjuk kerja lompat jauh siklus 2 yang mendapatkan nilai 87,50 sebanyak 9 orang dan 6 orang yang mendapatkan nilai 81,25 dan 15 orang yang mendapatkan nilai 75.Dan persentase lompat jauh menunjukkan 30 siswa (100%) kategori tuntas dan (0%) kategori tidak tuntas jauh dan lompatan lompat jauh ikut meningkat. Hasil untuk unjuk kerja lompat jauh siklus 1  menunjukkan 25 siswa (83%) kategori tuntas dan 5 siswa (17%) kategori tidak tuntas.Sedangakan untuk hasil unjuk kerja lompat jauh siklus 2 menunjukkan 30 siswa (100%) kategori tuntas dan (0%) kategori tidak tuntas.

KataKunci  : Hasil Belajar Lompat Jauh, Media Box

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arsyad, Azhar 2017. Media Pembelajaran, Jakarta :Raja Grafindo.
Djumidar.(2014). Gerak-gerak Dasar Atletik Dalam Bermain. Jakarta : PT. Raja Grafindo Persada
.(2007). Dasar-dasar Atletik. Jakarta : Depdikbud RI, Dirjen Dikti Proyek Pembinaan Tenaga Kependidikan
HamalikOemar. (2011). Proses Belajar Mengajar. Jakarta : Bumi Aksara.
IAAF. (2000). Pedoman Mengajar Lari, Lompat, Lempar level I Atletik. Jakarta : Staf Sekretariat IAAF-RDC
Milez, M.B. Dan Huberman, A.M. 2012. Analisis Data Kualitatif. Penerjemah Tjepjep Rohendi. Jakarta : UI-Press
Muhajir. (2016). Pendidikan Kasmani Olahraga Dan Kesehatan. Jakarta : Erlangga
Ridwan Abdullah, (2017). Ed. Revisi : Penelitian Tindakan Kelas. Pengembangan Profesi Guru. Tangeran : Tira Smart.
Saidihardjo. (2014). Pengembangan kurikulum ilmu pengetahuan sosial (IPS). Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.
Sugihartono, dkk. (2017). Psikologi Pendidikan. Yogyakarta. UNY Press.
Sugiyono. 2009. Statistic untuk Penelitian. Bandung : Penerbit CV. Alfabeta
Suryobroto, Agus S. (2019). Sarana dan Prasarana Pendidikan jasmani. Yogyakarta : UNY
Sukintaka. (2018). Permaianan Dan metodik. Jakarta: Depdikbud Dirjendikti..
Syarifuddin Aip. (2012). Pendidikan jasmani dan kesehatan, Jakarta:Depdikbud.
www.iaag.org. KIDS ATHLETICS
Yuli Fajar Susetyo (2011). Rahasia sukses menjadi motivator siswa: Panduan guru memotivasi siswa di kelas. Yogyakarta: Pinus Book Publisher.
Published
2023-04-28
How to Cite
Jumaking, J., & Wahyudin, W. (2023). Peningkatan Hasil Belajar Lompat Jauh Dengan Menggunakan Media Box Pada Siswa. JURNAL STAMINA, 6(1), 18-26. https://doi.org/10.24036/jst.v6i1.1227

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.