Pengembangan Model Pembalajaran Motorik Berbasis Media Audio visual Bagi Siswa SDN di Kecamatan Kuranji Padang

  • Fahmil Haris fakultas ilmu keolahragaan universitas negeri padang
  • Fahd Mukhtarsyaf fakultas ilmu keolahragaan universitas negeri padang
Keywords: Model Pembelajaran, Kemampuan Mototik Siswa SD, Media Audio Visual

Abstract

Permasalahan ketika penulis melakukan observasi dan wawancara dengan Guru Penjas di Sekolah Dasar Kecamatan Kuranji Padang  adalah  jarang dilakukannya evaluasi terhadap Pembelajaran Pendidikan jasmani maupun kemampuan motorik siswa, terutama kemampuan  motorik Siswa SDN di Kecamatan Kuranji Padang. Hal ini menyebabkan perkembangan Gerak tidak bisa terpantau dengan teratur. Perkembangan teknologi kemapuan motorik kurang diperhatikan. Untuk menyikapi masalah ini maka penulis tertarik untuk membuat media Pembelajaran Kemampuan  motorik dari Siswa  SDN Kecamatan Kuranji Padang. target yang akan dicapai dari penelitian ini adalah untuk membuat pengembangan model pembelajaran Penjas menggunakan media audio visual di SDN kecamatan Kuranji Padang untuk memberikan solusi dari permasalahan yang ada. Penelitian ini menggunakan metode penelitian pengembangan Borg dan Gall research and development. Adapun luaran dari penelitian ini adalah produk berupa Video CD(compact disk) dan buku bahan ajar tentang model pembelajaran motorik  berbasis media audio visual melalui permainan pos bermain di SDN Kecamatan Kuranji kota Padang. Hasil dari penelitian ini menyimpulkan Pengembangan model pembelajaran motorik Siswa sekolah dasar melalui pendekatan Pos bermain  berbasis media audio visual menurut ahli pembelajaran motorik dan ahli media dinilai  efektif dan baik dipergunakan untuk pembelajaran Motorik dasar Siswa SD dan mendapatkan respon yang baik dari murid Sekolah Dasar di Kecamatan Kuranji  Padang.

 

ABSTRACT

The problem when the author made observations and interviews with the Teachers in Elementary School in Kuranji Subdistrict, Padang was the rarely conducted evaluation of Learning Physical education and motor skills of students, especially motor skills of Elementary School Students in Kuranji District, Padang. This causes the development of Motion cannot be monitored regularly. The development of motorized motor technology is less noticed. To respond to this problem, the authors are interested in making motor skills learning media from elementary school students in Kuranji sub-district, Padang. the target to be achieved from this research is to make the development of the Penjas learning model using audio visual media in SDN Kuranji sub-district Padang to provide solutions to the existing problems. This research uses Borg and Gall research and development research development methods. The output of this research is a product in the form of Video CD (compact disk) and teaching materials books on motor learning model based on audio visual media through playing post play in SDN Kuranji Subdistrict, Padang city. The results of this study conclude the development of the model of motor learning Primary school students through the Pos play approach based on audio visual media according to motor learning experts and media experts are considered effective and well used for elementary students elementary motor learning and get good responses from elementary school students in Kuranji District Padang.

Downloads

Download data is not yet available.
Published
2018-11-30
How to Cite
Haris, F., & Mukhtarsyaf, F. (2018). Pengembangan Model Pembalajaran Motorik Berbasis Media Audio visual Bagi Siswa SDN di Kecamatan Kuranji Padang. STAMINA, 1(1), 359-369. Retrieved from http://stamina.ppj.unp.ac.id/index.php/JST/article/view/115

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.